Pojemny garaż, na jeden, a często i na więcej samochodów, stanowi ważny element wyposażenia każdego domu jednorodzinnego. Może być do niego dobudowany, łącząc się z częścią mieszkalną lub występować jako oddzielny budynek znajdujący się na posesji. Oba łączy jednak jedna rzecz wspólna, solidna brama, chroniąca znajdujący się wewnątrz pojazd przed niekorzystnym wpływem czynników atmosferycznych oraz próbami kradzieży. Niezależnie, czy garaż jest murowany, czy blaszany, nie można się bez niej obejść, a wybór właściwej powinien odbywać się według kilku niezwykle istotnych kryteriów.
Spis Treści
Czym kierować się przy wyborze bramy garażowej
Najczęstszym kryterium wyboru bramy, którym kieruje się większość nabywców, jest niska cena, nieprzekładająca się niekiedy niestety na jej jakość, co wiąże się jednocześnie z niską wytrzymałością i trwałością. Dlatego, kupując ten element wyposażenia naszego garażu, warto wziąć pod uwagę inne, ważniejsze kwestie, takie jak:
- rodzaj materiału użytego w procesie produkcji, nadającego danej bramie odpowiednią wytrzymałość, zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i czynniki pogodowe, wilgoć czy zmiany temperatury. Najczęściej wykorzystywana jest w tym celu stal, odporne na korozję aluminium oraz naturalne drewno, wymagające jednak właściwego zabezpieczenia i regularnej konserwacji,
- ewentualne ocieplenie bramy, pozwalające obniżyć koszty eksploatacji budynku, przede wszystkim rachunki za ogrzewanie,
- użyte zabezpieczenia, chroniące zawartość garażu przed kradzieżą, mocne, atestowane zamki i rygle uniemożliwiające siłowe sforsowanie bramy,
- wyposażenie dodatkowe, elementy dekoracyjne np. oszklone okna czy dodatkowe drzwi wejściowe zamontowane na jednym ze skrzydeł bramy,
- estetyka i sposób wykończenia, zwłaszcza kolorystyka i styl, pozwalające na dopasowanie do wyglądu całej elewacji budynku,
- warunki panujące w miejscu, gdzie brama będzie montowana, wielkość wjazdu do garażu, a minimalne dopuszczalne rozmiary to 2,3 m szerokości i 2 m wysokości. Ważna jest też szerokość podjazdu przed nim, decydująca o sposobie jej otwarcia,
- wymiary auta, warto uwzględnić też jego rodzaj, a pojazdy terenowe czy typu SUV będą oczywiście wymagały większej ilości wolnej przestrzeni.
Bramy garażowe – najczęściej stosowane rodzaje
Od rodzaju wybranej bramy do garażu, będzie zależał komfort jego eksploatacji i znacznie zmniejszone ryzyko uszkodzenia samochodu. Na rynku dostępne jest ich wiele rodzajów, różniących się nie tylko materiałami użytymi do produkcji, ale i sposobem otwierania. Można je podzielić na kilka podstawowych rodzajów, a najczęściej spotykane to:
- bramy otwierane na zewnątrz, czyli skrzydłowe,
- bramy chowane do wewnątrz garażu, segmentowe oraz rolowane.
Różnią się one od siebie nie tylko ceną, także sposobem użytkowania i dlatego warto poznać dokładniej wszystkie te typy, ich dalszy podział, co może uchronić nas przed konsekwencjami błędnie podjętej decyzji.
Bramy skrzydłowe – tradycyjnie otwierane na boki
Można zaryzykować stwierdzenie, że jest to najbardziej rozpowszechniony i jednocześnie najstarszy rodzaj używanych bram garażowych. Swoją konstrukcją przypominają typowe dwuskrzydłowe wrota, zawieszone na mocnych zawiasach i robione najczęściej z różnych gatunków drewna, od sosny aż po dąb, a w nowszych modelach z blachy trapezowatej, ocieplonej lub nie.
Największą zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością niska cena, zaczynająca się już od kilkuset złotych, niestety ilość wad jest w ich przypadku znacznie większa. Pierwszą jest konieczność ręcznego otwierania, nie można bowiem zamontować do ciężkich wrót żadnej automatyki. Niezbędne będzie też zarezerwowanie sporej ilości przestrzeni przed samym garażem, tak aby skrzydła bramy dało się otworzyć na pełną szerokość.
Bramy garażowe uchylne, płytowe – unoszone do góry
Są zdecydowanie lepszym wyborem niż modele skrzydłowe, nie odbiegając od nich również ceną, a za typową bramę garażową uchylną zapłacimy nie więcej niż 1500 – 2000 złotych, często z wliczonym w cenę montażem. Taka brama wymaga jednak dużo miejsca zarówno na zewnątrz garażu, jak i w jego wnętrzu, gdzie trzeba zamocować prowadnice umożliwiające jej poruszanie się na specjalnych rolkach. Przed garażem wystarczy zarezerwować około 1,5 – 2 metra przestrzeni, ale w środku nie można z kolei wieszać niczego pod sufitem, na który właśnie nasuwa się otwierane do góry skrzydło drzwiowe. Wszystko będziemy musieli więc zmieścić na ścianach, łącznie z oświetleniem, co może być trudne w przypadku garażu o niewielkim metrażu. Sama brama jest zrobiona zazwyczaj ze stalowych, a w droższych modelach aluminiowych płaskowników, pokrytych z obu stron blachą z takiego samego materiału, ocynkowaną lub zabezpieczoną wodoodpornym akrylem, w odcieniu pasującym do kolorystyki elewacji. Pokrycie konstrukcji może również stanowić sklejka lub drewniane deski.
Bramy garażowe zwijane – rolowane i segmentowe
Ten rodzaj bram chowanych wewnątrz jest najbardziej zaawansowany technologicznie, lecz decydując się na jeden z oferowanych modeli, musimy przygotować się na niemały wydatek, rzędu nawet kilku tysięcy i więcej złotych. W zamian jednak możemy liczyć na najwyższy komfort użytkowania, niezależnie czy wybierzemy model rolowany, czy segmentowy. Bramy rolowane, nazywane inaczej żaluzjowymi, przypominają nieco rolety, jakie zakładamy w oknach, są wyjątkowo łatwe do zamontowania, nie wymagają też poprowadzenia prowadnic pod sufitem, przez co zajmują mało miejsca. Do zwijania służy mechanizm napędzany wydajnym silnikiem elektrycznym, a taka brama jest też wyjątkowo odporna na włamanie i nie zajmuje praktycznie żadnej przestrzeni na podjeździe, co idealnie sprawdza się w garażach, z których wyjazd prowadzi prosto na ulicę.
Z kolei bramy segmentowe, jak ich sama nazwa wskazuje, składają się z połączonych ze sobą segmentów, nasuwanych na zamocowane w garażu prowadnice. Inaczej są nazywane bramami sekcyjnymi i dzielimy je na górne, wsuwające się poziomo, równolegle do powierzchni sufitu oraz boczne, w których prowadnice zamontowano wzdłuż jednej ze ścian. Segmenty produkuje się ze zazwyczaj ze stali ocynkowanej, mogą mieć różnie wykończoną powierzchnię, malowaną lub pokrytą powłoką akrylową albo okleina drewnopodobną. Mechanizm zwijania również jest elektryczny i często wyposażony w zdalne sterowanie za pomocą pilota.